Femeia în publicitate


DLj8ybZWAAEJLj0Stima de sine este un subiect pe cât de delicat pe atât de abordabil de către corporații. De la felul cum ne comportăm la locul de muncă, până la modul cum arătăm, stima de sine a fost de multe ori targetată pe femei atât în reclame publicitare cât și în diverse campanii.

Să fie vreun soi de sexim? De ce femeile sunt privite ca vulnerabile, fără încredere în sine, într-o luptă continuă de acceptare și aliniere la standardele impuse de societate?

Există atât de multe tipare din care noi femeile este aproape imposibil să ieșim. Dacă ești fermă la locul de muncă înseamnă că ești bossy, dacă esti frumoasă sigur ești proastă, dacă porți tocuri înalte sigur vrei să transmiți altceva.

Mi se pare că a fi femeie în ziua de azi este foarte obositor și că de la tonalitatea vocii până la nuanța ojei pe care o porți. În peste 90% din cazuri, femeile care raportează un viol sunt întrebate de către polițiști cu ce erau îmbrăcate.

Adică serios? Nu e ca și când dacă îmi pun o fustă mai scurtă de genunchi îmi doresc să mi se întâmple așa ceva.

Făcând această mare paranteză, voi reveni la subiectul inițial. Corporațiile mondiale speculează această vulnerabilitate a femeilor. Totul este în scop comercial, însă unele corporații o fac atât de bine încât nu mai contează dacă la sfârșit vroiau defapt să-ți vândă ceva.

Hai să luăm ca exemplu Dove. Dove este un brand care vinde creme și săpun. În sinea lui este un produs pe cât de uzual, pe atât de banal…gen oricine se spală. Dar când un săpun vine și îți transmite că tu ca femeie, indiferent de rasă, ești frumoasă oricum, parcă altfel cumperi săpunul de pe raft.

Și aici intervine bugetul alocat departamentului de marketing și strategia din spate. Dove este un bun de consum parte a gigantului Unilever care angajează peste 170.000 de oameni. Ca multe companii de calibrul său, Unilever colaborează cu agenții care vin cu concept și campanii integrate.

Printre chestiile drăguțe făcute de Dove a fost că au dus mai departe o direcție abordată de mulți, dar neterminată. Femeia privită în contextul zilelor noastre. Tema a făcut subiectul unui studiu de piață comandat de Dove care scoate la lumină cifre sumbre despre frumusețea percepută prin ochii femeilor.

• La nivel global, doar 4% dintre femei se consideră frumoase.

•11% dintre fete se simt comfortabil să se descrie ca fiind frumoase.

• 72% dintre fete simt o presiune uriașă pentru a fi frumoase tremendous pressure to be beautiful.

• 80%  dintre femei sunt de acord că fiecare femeie are ceva aparte care o face frumoasă, dar nu își apreciază propria frumusețe.

• Mai mult de jumatete din femei la nivel global (54%) spun că atunci când vine vorba despre felul cum arată, sunt cel mai drastic critic al lor.

Printre chestiile mai puțin drăguțe a fost faptul că au exploatat direcția asta atât de mult încât au dat-o în bară. Big time.

Mai exact, au lansat pe twitter o campanie în care o femeie de culoare care se spală cu Dove se transformă într-o femeie albă. Nu mă pot abține să nu râd. Asta e ca și când si-ar fi dat jos toată “negreala”.

DLj8ybZWAAEJLj0

Cât de rasist poate să fie? De ce nu au făcut invers, o femeie albă care se transformă într-o femeie de culoare după ce folosește săpunul Dove. De ce femeia caucaziană trebuie să fie ultimul deziderat al femeilor din toată lumea? E drept că dacă te cheamă Muhamad te angajezi poate puțin mai greu, dar nu e vina ta, e vina rasiștilor care nu te angajează :)

Unilever și-a cerut scuze public pentru gafă pe pagina oficială de twitter Dove, după ce a făcut o mai mare vâlvă decât o campanie plătită pe canalele tradiționale.

Deși, dacă e să fiu conspiraționalistă, bad publicity is still publicity, și cum încă nu îmi dau seama cum a putut fi aprobată o asemenea idee, mă face să cred că a fost promovată intenționat, ca să genereze buzz.

dove

În principiu, felul cum suntem percepute ține numai de noi.

Dacă nesiguranța și vulnerabilitatea se simte în aer, vor exista companii de cosmetice și îngrijire care vor exploata asta în detrimentul nostru.

Iar dacă încercăm să schimbăm percepția femeii într-o lume a bărbaților, trebuie în primul rând să nu ne mai sabotăm între noi și să fim mai unite.



Lasă un răspuns