Revin pe plaiurile virtuale şi mă scuz pentru lipsa de consecvenţă de care am dat dovadă. Mărturisesc că am aşteptat sfârşitul lumii ce s-a anunţat frenetic pe toate mediile de comunicare, în 1 octombrie dar cred că mai degrabă se referea la sfârşitul meciului Steaua-Chelsea cu sfâ(r)şietorul scor de 4-0, nu mai spun pentru cine.
Aşa că mă întorc astăzi, un moment foarte potrivit ca în oricare altă zi, la prima mea pasiune. Scrisul. La o discuţie colocvială, în jurul unor căni cu ceai sau cafea, am fost surpinsă să aflu părerea unuia cu care împărţeam acelaşi tip de scaun. „Voi ăştia, care lucraţi în marketing, aveţi impresia că le ştiţi pe toate. Ne vindeţi prostii, ne îmbuibaţi capul cu reclamele de la TV şi manipulaţi populaţia „…cam aşa suna textul pe care nu-l pot reproduce mai departe, în totalitate. O părere demnă de apreciat şi pe alocuri veridică, dacă nu o încadrăm în contextul de azi şi anume cel al capitalismului. Aş îndrăzni să spun că rolul marketing-ului nu este acela de a zăpăci consumatorul şi de a-i fura minute bune din serialele TV preferate.
Mai degrabă, în secolul consumerismului publicitatea nu vine decât să ne ” împingă în faţă” produsele mai bune în detrimentul celor de o calitate îndoielnică. Nu spun că produsele sau serviciile ce investesc în publicitate sunt neaparat mai bune, ci doar că la raft, un consumator normal aşa ca mine sau ca tine va pune lesne mai repede mâna pe un Twix decât pe un Făgăraş, cel puţin din respectul pentru produsul care a investit ceva pentru a intra în mintea consumatorului. În termeni simplişti, marketing-ul ajută să facem o alegere mai rapidă când ne aflăm la Kaufland la cumpărături. Imaginează-ţi cum ar fi să te trezeşti dimineaţa cu o poftă nebună de cereale, dar să nu ştii ce să alegi din minim 10 sortimente de pe raft. Ucigător, nu-i aşa? 🙂
Acelaşi lucru se întâmplă şi în cadrul companiilor mari care stau să se gândească dacă este sau nu nevoie de un birou de marketing. Dacă până acum „şeful le ştie pe toate” că doar e afacerea lui, ei bine ar fi cazul să ne aliniem şi noi la bunele practici. Pentru că vânzarea unui produs vine cu o analiză de piaţă, un plan de promovare consistent şi specialişti ce ştiu să detecteze trenduri sau probleme.
Sunt convinsă că există companii foarte mari unde mai au loc greşeli puerile de aplicare a tacticilor de marketing. Iată şi un caz descris foarte bine de agenţia Adobe and Goodby Silverstein & Partners, în spotul intitulat sugestiv:
„Do you know what your marketing is doing?”
http://www.youtube.com/watch?v=TZXUq7Pln3g
Pe scurt, ei spun povestea unui CEO de tipografie ce livrează Enciclopedii. Un tip coleric, grăbit şi needucat, care o ia cam razna când vânzările online de Enciclopedii cresc subit. Fără să apeleze la opinia specialiştilor, pune toată lumea în cap, de la şeful tipografiei, până la cel care îi furnizează lemne pentru hârtie, să se pună pe treabă urgent că vin comenzile. Sigur, e exagerat, dar surprinde vanitatea unora care, peste noapte cred că se vor îmbogăţi.
Morala: la foarte multe lucruri bune se ajunge, întotdeauna, greu.
Credits: romebusinessschool.it
4 comments On De ce (trebuie) să iubim marketingul
imi place ce ai scris…..un pic cam „elitist” dar…merge…am prins ideea, uneori cind mai folosesti prescurtari de exp. CEO scrie si in paranteza ce inseamna, unii poate nu stiu, astia mai de moda veche ca mine….e doar o sugestie, dar uite asa ne mai obisnuim si noi cu termenii astia, care ne fac uneori viata mai „complicata” sau mai greu de inteles..intrebindu-ne,poate, nu de putine ori, OARE CE-O FI INSEMNIND CUTARE SAU CUTARE CUVINT, CE-O FI VRUT SA ZICA…….?.
Tot ca sugestie, si fara rautate, cred ca era nevoie de mai multe virgule, mai ales pe la inceput, dar in cele din urma, uneori e mai importanta ideea, nu ca forma nu ar conta…:)!
Ai putea sa-ti mai asterni gindurile ce-ti trec prin minte, cred ca ai o sumedenie de subiecte…, stii tu, pofta vine mincind.
pa si ne mai vedem!
Multumesc, Anonim, pentru sfaturi. Am sa tin cont de ele si o sa fiu mai atenta la punctuatie si sintactica. Ne mai vedem!
Mă tem că astfel de concepte încep să piardă din încrederea cumpărătorilor din ce în ce mai mult, fiindcă din păcate în ziua de azi marketing-ul a devenit mai mult o unealtă de a mări vânzările companiei și nu un mod de a prezenta realele beneficii ale produsului. S-a ajuns într-un punct în care sunt investiți mai mulți bani în vanzări și promovarea unui produs în detrimentul produsului în sine. Lucru care în vest deja este blamat.
Într-adevăr mai este mult până piața românească va ajunge la aceeași concluzie, asta fiindcă încă suntem ‘brain-washed’ de campaniile TV. Dar totuși din ce în ce mai mulți oameni preferă, de exemplu, să meargă la bătrânica din piață să cumpere 1 cașcaval, chiar și la un preț mai mare, decât să aleagă o variantă ‘extra-marketată’ cum ar fi delaco spre exemplu. Oricâte reclame smart ar face delaco și oricâte campanii de promovare ar face, în veci nu vor avea gustul cașcavalului cu adevărat natural. Iar la urma urmei pentru asta cumperi cașcavalul, pentru gust, nu pentru promovarea care și-a făcuto compania. Companiile ar trebui să pună accent pe consumator mai întâi și nu pe revenue, iar departamentele de marketing ar trebui să vând aspectul ăsta.
Focus on the user and all else will follow. (Prima regulă a filozofiei Google)
Am ales sa iti raspund pentru ca optica ta e foarte interesanta. M-as bucura daca ar exista minim un astfel de comentariu pe fiecare articol. E adevarat ca marketingul s-a focusat mai mult pe vinderea produsului si mai putin pe consumator. Sunt putine cele care „vorbesc” cu consumatorul, transmit valori si emotie, si frecvente cele care se concentreaza pe factorul diferential. Dintre samponul cu ulei unghie de panda si cel cu drojdie pe care l-ai alege?:)) da ..suna amuzant dar si trist in acelasi timp. In schimb, trendul goanei dupa papa bio imi pare a se incadra intr-o alta discutie. Acela e un curent intr-un context anume, si da in cazul ala prefer cascavalul bio de la bunica. Dar in celelalte cazuri, cand bunica nu e prin preajma, prefer brandul, nu produsul. Iar un marketing bun nu face decat sa-l vanda bine, nimic rau in asta.
Merci de comment